مدارک مورد نیاز تعویض پلاک 1403

برای گزارش دادن «اخبار خودرو»کلیه متقاضیان باید قبل از احراز نقش حمل و نقل، ابتدا از طریق سامانه «سکوی وصول بدهی خودروهای قانونی» نسبت به استعلام و پرداخت بدهی از جمله مالیات نقل و انتقال مالکیت وسیله نقلیه (براساس ماده 30 قانون ارزش) قانون مالیاتی اقدام کنند. اضافه شد) در خصوص تخلفات رانندگی و عوارض بزرگراهی باید اقدام شود.

بر اساس ماده (30) این قانون، حمل و نقل انواع خودرو و موتورسیکلت به استثنای کشتی های راهسازی، کارگاهی، معدنی، ماشین آلات و کشاورزی به شرح زیر مشمول مالیات حمل و نقل است:

تولید داخلی به میزان یک درصد (1%) و واردات با نرخ دو درصد (2%) طبق مرجع مذکور در تبصره (1) ماده (28) این قانون برای سال تولید.
مبنای محاسبه مالیات موضوع این ماده تا شش سال پس از سال تولید سالانه ده درصد (10%) از همان مبنا کاهش می یابد و برای سال ششم به بعد چهل درصد (40%) خواهد بود. پایگاه فوق الذکر

تبصره 1 – ثبت سند حمل وسیله نقلیه در دفاتر اسناد رسمی و یا تعویض پلاک توسط نیروی انتظامی منوط به پرداخت مالیات حمل موضوع این ماده و به ترتیب تعیین شده توسط سازمان می باشد. در صورت تخلف از این ماده، اشخاص مذکور موظف به پرداخت دو برابر مالیات پرداخت نشده می باشند.

تبصره 2 – اولین انتقال وسیله نقلیه از کارخانجات سازنده یا مونتاژ قطعات آماده داخلی (مونتاژکاران) یا واردکنندگان (نمایندگان رسمی شرکتهای خارجی) به خریداران و همچنین هرگونه انتقال به صورت نردبانی و اهدایی برای سود دولت مشمول پرداخت مالیات حمل و نقل موضوع این ماده می باشد.

بخوانید:  اعلام قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو

تبصره 3 – حمل و نقل انواع خودروها و موتورسیکلت های پلاک منطقه آزاد تجاری و صنعتی مشمول مالیات موضوع این ماده نمی باشد.

بر این اساس، کلیه متقاضیان انتقال وسیله نقلیه باید قبل از پذیرش انتقال، نسبت به استعلام بدهی مالیات حمل و نقل و پرداخت آن از طریق «سامانه مالیات و عوارض تردد خودرو» اقدام کنند.

شهروندان می توانند سوالات خود را در این زمینه از طریق سامانه تلفنی 1526 سازمان امور مالیاتی مطرح کنند.

تأیید آدرس

بر اساس بند د تبصره 10 قانون بودجه سال 1402 و بند یک تبصره 10 قانون بودجه سال 1401، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است سامانه تعویض پلاک انواع خودروها را ایجاد کند. و موتورسیکلت از ابتدای سال جاری تا تمامی مراحل حمل و نقل به پایان رسیده باشد.انتقال مالکیت به صورت اینترنتی انجام می شود و افراد فقط باید برای احراز هویت فرد، اصالت وسیله نقلیه و نصب پلاک به صورت حضوری مراجعه کنند. بر این اساس، از تاریخ 10/02/1402 شمسی، سکونت مشتریان در مراکز تعویض پلاک خودرو و موتور سیکلت و دفاتر خدمات خودرو به صورت منظم تایید می شود. قبل از گرفتن وقت در سامانه نوبت دهی مراکز تعویض پلاک، آدرس باید به صورت سیستمی بررسی شود، در صورت عدم تایید آدرس در سامانه، متقاضی می تواند از طریق سامانه پنجره واحد خدمات مشاهده، آدرس را تایید کند و پس از تایید، آدرس باید مجدداً توسط شرکت پست از سیستم درخواست شود. لذا متقاضیان محترم خدمات تعویض پلاک می توانند جهت احراز آدرس خود به سامانه پنجره واحد خدمات الفرج مراجعه نمایند.

بخوانید:  مشخصات فنی و امکانات رفاهی کامیون امپاور BD۳۰۰ از سوی بهمن دیزل معرفی شد

شرایط و مدارک لازم برای حمل وسیله نقلیه

1. حضور خریدار و فروشنده یا نماینده قانونی آنها (وکیل) همراه وسیله نقلیه

2. اصل شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده

3. اصل سند مالکیت و شناسنامه وسیله نقلیه (توجه: در صورت مفقود شدن سند مالکیت باید آگهی مفقود شدن سند در روزنامه های کثیرالانتشار درج شود و 10 روز از تاریخ آگهی می گذرد)

4. گواهی ابطال تخلفات رانندگی وسیله نقلیه

5. بیمه شخص ثالث

6. معاینه فنی معتبر (خودروهایی که سال ساخت آنها 4 سال است)

7. مدارک دال بر سکونت خریدار شامل: سند مالکیت معتبر یا قرارداد اجاره به نام خریدار، همسر، پدر یا مادر و غیره. استخدام در محل خدمت با آدرس منزل برای کارمندان دولت معرفی نامه از اداره آموزش و پرورش مسکن کودکان با آدرس منزل)

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248584/%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DA%A9-%D9%84%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B9%D9%88%DB%8C%D8%B6-%D9%BE%D9%84%D8%A7%DA%A9-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-1403