ظرفیت 2000 کارخانه اتوبوس سازی محلی؛ کمتر از نیمی از نیاز تهران

تهران با وجود اینکه جمعیت زیادی دارد و به عنوان پایتخت شناخته می شود، اما در حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه مسافران چندان قوی نیست و مسئولان نتوانسته اند آن طور که انتظار می رفت پاسخگوی نیاز اتوبوسرانی شهر تهران باشند. در همین راستا سخنگوی شهرداری تهران در پایان سال گذشته اعلام کرد که شهر تهران در شرایط فعلی به حداقل 4 هزار دستگاه اتوبوس نیاز فوری دارد.

سال گذشته اقداماتی در این زمینه انجام شد و مقرر شد بخشی از کسری این خودروها از طریق واردات و بخشی از طریق تولید داخلی پر شود. اگرچه این تصمیمات اجرایی نشد و طبق وعده داده شده تا پایان سال گذشته اتوبوس ها به ناوگان تهران نرسیدند، اما اکنون مهدی شمران، رئیس شورای شهر تهران ابراز امیدواری کرد که شاهد واردات اتوبوس های برقی این کشور باشیم. سال

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران همچنین بیان کرد: تا پایان امسال اتوبوس های خارجی به طور کامل تحویل می شوند و اتوبوس های تولید داخل نیز طبق برنامه تحویل و وارد مسیرها می شوند.

پایتخت به 4000 اتوبوس نیاز فوری دارد

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی سخنگوی شهرداری، شهر تهران در حال حاضر به 4 هزار دستگاه نیاز دارد. اما این تمام ماجرا نیست و نیاز تهران به اتوبوس بیش از این تعداد است.

به گفته عبدالمطهر محمدخانی; وی افزود: بر اساس طرح جامع ترافیک تهران باید حداقل 7 هزار اتوبوس فعال داشته باشد اما در شرایط فعلی حدود 3 هزار اتوبوس داریم به عبارتی برای برآورده شدن این تقاضا باید 4000 اتوبوس تامین شود، حتی برخی برآوردها در مورد نیاز تهران به اتوبوس نشان می دهد تعداد آن 11 هزار دستگاه اتوبوس است.

بخوانید:  بورس همچنان بر مدار نزول!

وی تصریح کرد: با توجه به تامین نیاز از طریق تولید داخلی باید گفت ظرفیت تولید داخلی برای تجهیز اتوبوس کمتر از 2000 دستگاه در سال است.

شورای شهر امیدوار است اتوبوس های برقی وارد ناوگان پایتخت شود

مهدی چمران در اولین جلسه شورای شهر در سال جاری درباره وضعیت اتوبوس‌ها و ترولی‌های جدید به تهران گفت: قرارداد 2000 اتوبوس برقی بسته شده است و امیدواریم امسال شاهد ورود اتوبوس‌های برقی باشیم.

هرچند شهرداری مدعی مذاکره با شرکت مپنا برای خرید اتوبوس های برقی داخلی بود، اما به موازات این تصمیم، اقداماتی را برای واردات این خودروها نیز انجام داده است.

در همین راستا قرارداد تامین 2500 دستگاه اتوبوس برقی با خودروسازان چینی منعقد کرده اند و حالا چمران ابراز امیدواری کرد که امسال این اتوبوس ها وارد خطوط اتوبوسرانی پایتخت شوند.

اتوبوس های خارجی تا پایان سال وارد ناوگان می شوند

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع واردات اتوبوس های چینی اشاره کرد و گفت: اولین قطعه اتوبوس های جدید پس از اولین بسته و پس از شش ماه تحویل داده می شود.

وی افزود: تا پایان امسال اتوبوس های خارجی به صورت کامل تحویل داده می شود و اتوبوس های تولید داخل نیز طبق برنامه تحویل و وارد خطوط می شوند.

وی همچنین تایید کرد که اتوبوس های چینی پس از ورود به عنوان اتوبوس های ویژه شهرداری تهران فعالیت خواهند کرد.

سخنگوی شهرداری تهران پیش از این از سفر شهردار پایتخت به چین و انعقاد قرارداد خرید خودروهای سواری خبر داده بود. بر این اساس، 2500 دستگاه اتوبوس برقی 12 متری، 27500 تاکسی انرژی نو، 10000 دستگاه مینی ون و مینی بوس و 150000 دستگاه موتورسیکلت از تولیدکنندگان چینی برای ناوگان تهران خریداری می شود.

بخوانید:  نخستین محموله خودروهای وارداتی سایپا ترخیص شد

اتوبوس های تعمیر شده به کمک ناوگان تهران می آیند

اما به نظر می رسد با تمرکز بر واردات و حتی خرید از تولیدکنندگان داخلی، نیاز اتوبوسرانی تهران تامین نخواهد شد. عدم خرید از اتوبوس سازان داخلی و بی توجهی به وضعیت بحرانی اتوبوس در تهران و حتی کل کشور دلیل اصلی وضعیت فعلی اتوبوس است که حتی با خرید بیش از 4 هزار اتوبوس نیز نمی توان این مشکل را به طور کامل حل کرد.

اکنون مدیر کل اتوبوسرانی پایتخت از تعمیرات اساسی و تعمیر اتوبوس های فعلی و بازگشت آن ها به خطوط شهری خبر داده و گفته است: «نوسازی اتوبوس های پایتخت در سال جدید با قوت انجام می شود و نوسازی اتوبوس ها انجام می شود. اتوبوس های پایتخت.» اتوبوس ها با قوت اجرا خواهند شد.»

وی افزود: از ابتدای سال گذشته تعمیر و نگهداری 1200 دستگاه اتوبوس در دستور کار قرار گرفته است و برای سال جدید نیز قرارداد تعمیر و نگهداری حدود 700 دستگاه اتوبوس تکمیل می شود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248633/%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%DB%B2-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%A8%D9%88%D8%B3-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D9%85%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%B5%D9%81-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86