عمق بومی سازی در صنعت موتورسیکلت به 15 تا 40 درصد رسیده است

صنعت موتور سیکلت در سال های اخیر پیشرفت های زیادی داشته است. دیگر خبری از موتورهای قدیمی CG نیست و امروزه با 45 شرکت سازنده شاهد عرضه انواع موتورسیکلت در رده های مختلف هستیم. تنوع در بازار موتور سیکلت به طور چشمگیری افزایش یافته است. کیفیت محصولات نیز در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. این رشد در حوزه تولید نیز وجود داشت به طوری که تولید امسال از 200 هزار دستگاه در سال 1400 به 600 هزار دستگاه رسید. عمق جذب موتورسیکلت ها نیز در سال های اخیر از 15 به 40 درصد افزایش یافته است و روند بومی سازی در این بخش نیز افزایش می یابد.

جلیل مجاهد، رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران

تولید موتورسیکلت در سال جاری به 600000 دستگاه خواهد رسید

صنعت موتورسیکلت ایران نزدیک به 60 سال قدمت دارد. این صنعت با ورود بخش دولتی موتورسیکلت از اروپا و ژاپن آغاز شد و در دهه هفتاد با ورود بخش خصوصی به این صنعت تولیدی ادامه یافت.

بخش خصوصی تولید خود را با مونتاژ 4 مدل آغاز کرد و در نهایت در سال 2011 بیش از 180 کارخانه در این زمینه فعال شد.

با وجود قوانین سختگیرانه و استانداردهای روزافزون، امروزه 45 کارخانه در زمینه تولید موتورسیکلت فعالیت دارند و 20000 کارگر به طور مستقیم در ساخت، تولید و مونتاژ قطعات در این زمینه مشغول به کار هستند.

میانگین تولید سالانه کارخانجات از سال 95 تا 1400 حدود 200 هزار دستگاه بوده است. با شروع دولت آقای رئیسی و در زمان وزارت آقای فاطمی امین، با اتخاذ سیاست های صحیح، رشد تولید و بومی سازی همزمان محقق شد و در وزارت آقای علی آبادی نیز این امر ادامه یافت. شدت و جدیت

این روند تولید را به 270000 خودرو در سال 1400 و 470000 موتورسیکلت در سال 1401 رساند. این بدان معناست که طی دو سال بیش از 700000 موتورسیکلت در بازار فروخته شد.

بخوانید:  رونمایی از خودرو مشترک ایران خودرو و سایپا

امسال پیش بینی می شود 600 هزار دستگاه موتورسیکلت تولید شود، درست است که سهم ارزی این صنعت در سال جاری نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است، اما به دلیل افزایش عمق، میانگین ارز کاهش یافته است. بومی سازی.

قیمت محصولات و شرایط فروش آنها گواه آن است که در مقایسه با قیمت ارز، موتورسیکلت ها با بهترین قیمت و راحت ترین شرایط به بازار عرضه و عرضه می شدند و در اختیار مردم و ارگان های دولتی قرار می گرفتند.

از سوی دیگر با سیاست های وزارت صنعت و افزایش تولید، قیمت ها بسیار رقابتی شده است و باید از وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکر و قدردانی کنیم. و همچنین رئیس اداره صنایع خودرو. شایعات در مورد کاهش عمق داخلی نیز نادرست است و فدراسیون صنعت موتورسیکلت این موضوع را تکذیب می کند.

اسناد سطح درون نگری از وزارت امنیت موجود است و صحت این مقاله را تایید می کند. اعلام شده است؛ در صنعت موتورسیکلت، ارز پاشی شد و تولید 10 برابر شد، ارز مصرفی کاملا کاذب بود و این کار با هدف ایجاد نگرانی عمومی انجام شد.

تمامی مدارک لازم در این زمینه در وزارت امنیت و گمرک موجود است. صنعت موتور سیکلت یکی از شلوغ ترین و تمیزترین صنایع کشور است. هیچ صنعتی در کشور تا این حد رشد نکرده است.

امروزه چهره خیابان ها به عرضه موتورسیکلت های به روز و باکیفیت تغییر کرده است. در گذشته یکی دو مدل موتورسیکلت تولید می شد اما امروزه شرایط تولید تغییر کرده است. در گذشته سهم بومی سازی 15 درصد بود اما امروز به 40 درصد رسیده است.

بخوانید:  فراهم شدن امکان تغییر اولویت برای تحویلی های 1403

مجید رضایی نایب رئیس انجمن موتورسیکلت ایران

این انجمن آمادگی دارد در زمینه واردات موتورسیکلت برقی با شهرداری و دولت همکاری کند

در حال حاضر 10 درصد موتورسیکلت های داخلی برقی هستند و قرار است هر سال به همین میزان به تولید موتورسیکلت های برقی اضافه شود. اما در کشور به دلیل ارزان بودن بنزین و نبود زیرساخت های برقی، توسعه موتورسیکلت های برقی مشکل است.

هزینه موتورسیکلت های برقی و بنزینی نیز به همین صورت است. مبلغ بیمه این موتورسیکلت ها و همچنین نوع گواهینامه آنها یکسان بوده و تفاوتی ندارد.

محدودیت های ترافیکی برای هر دو وسیله نقلیه یکسان است. در این صورت ممکن است هیچ جذابیتی برای خریداران و متقاضیان خرید موتورسیکلت برقی وجود نداشته باشد. چرا یک نفر باید از موتورسیکلت بنزینی به موتورسیکلت برقی تبدیل شود؟ نیاز به انگیزه دارد.

از 45 کارخانه موجود در زمینه تولید موتورسیکلت، حداقل 40 کارخانه موتورسیکلت برقی تولید کرده اند و در این زمینه پیشرفت هایی داشته اند. احتمالاً در حال حاضر بیش از 20000 موتورسیکلت برقی در کارخانه وجود دارد. اما تقاضا برای این دستگاه ها بسیار کم است. دلایل زیادی برای عدم استقبال از این موتورسیکلت ها وجود دارد.

اولین مورد این است که موتورسیکلت های برقی قدرت و سرعت کمی دارند. در صورت تمام شدن شارژ این موتورها باید چند ساعت منتظر بمانید تا دوباره شارژ شوند. ضمن اینکه بعد از دو سه سال باید باتری این موتورسیکلت ها تعویض شود.

هزینه باتری حدود 40 درصد هزینه کل موتور سیکلت است که رقمی بزرگ و انجام آن برای بسیاری دشوار است.

همچنین فروش مجدد این موتورسیکلت ها به افراد ممکن است آسان نباشد. نکته اینجاست که زیرساخت شارژ این موتورسیکلت ها وجود ندارد. علاوه بر این، قدرت موتور را می توان با استفاده از باتری های لیتیوم یونی افزایش داد، اما این باتری ها گران هستند.

بخوانید:  روزنامه دنیای خودرو - شماره 1987

مثلا یک موتور کلاس CG 200 میلیون تومان قیمت دارد که برای خیلی ها گران است. اکثر متقاضیان خودروهای برقی زنان هستند.

در این زمینه نیز محدودیت هایی وجود دارد. علاوه بر این، اکثر افرادی که دارای موتورسیکلت برقی هستند و در ساختمان زندگی می کنند با ساکنان و مدیران ساختمان در مورد شارژ و هزینه آن مشکل دارند.

نامه ای به شهرداری نوشته ایم که برای مجوزهای جدیدی که صادر می کنند، انشعاب هایی برای شارژ خودرو و موتورسیکلت در نظر بگیرند تا این انشعاب ها به واحد متصل شده و هزینه شارژ نیز مشخص باشد.

آنها همچنین باید محل پارک موتورسیکلت ها در آپارتمان ها را مشخص کنند. در حال حاضر شاهد حضور موتورسیکلت ها در بسیاری از ساختمان ها هستیم. بنابراین شهرداری باید استانداردها را در این زمینه استاندارد کند.

استفاده از موتورسیکلت به جای خودروی تک سرنشین در حال ریشه دواندن و تبدیل شدن به یک فرهنگ است. بسیاری از مردم برای تردد در سطح شهر موتور سیکلت می خرند.

به ازای هر موتورسیکلتی که جایگزین خودرو در خیابان ها می شود، مصرف سوخت و آلایندگی به طور چشمگیری کاهش می یابد. ترافیک روان تر و مشکل پارکینگ ها حل می شود. از سوی دیگر نرخ ارز واردات نیز کاهش می یابد. این در حالی است که به جای پرداخت 20000 دلار برای یک خودرو، 1000 دلار برای موتور سیکلت خرج می کنیم.

هزینه نگهداری و تعمیرات برای خانواده ها نیز کاهش می یابد.

این انجمن آمادگی دارد برای واردات موتورسیکلت با شهرداری و دولت همکاری کند. هر سازمان و سازمانی که بخواهد وارد کند، انجمن حاضر به همکاری در بحث خدمات پس از فروش است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248285/%D8%B9%D9%85%D9%82-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%B3%DB%8C%DA%A9%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%DB%B1%DB%B5-%D8%A8%D9%87-%DB%B4%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF