کاهش 50 درصدی زیان سایپا نسبت به سال گذشته

دو سال پیش در حالی که سایپا با چالش های زیادی مواجه بود، با تصمیم هیات مدیره این گروه خودروسازی، محمدعلی تیموری به سمت مدیرعاملی این گروه خودروسازی منصوب شد.

زمانی که تیموری فعالیت خود را آغاز کرد، این خودروساز 80 هزار خودروی معیوب، 5200 خودروی یورو 4 و 1700 خودروی بدون گارانتی (در مجموع حدود 87 هزار خودرو) به ارث برد.

عقب ماندگی قطعه سازان، عدم تصویب حدود 85 استاندارد اجباری و نارضایتی شدید مردم از کیفیت محصولات از دیگر مشکلات گریبانگیر گروه خودروسازی سایپا بود. اما گروه خودروسازی سایپا در مدت کوتاهی یکساله با تجاری سازی تمامی خودروهایی که در کف پارکینگ ها بودند با کیفیتی بهتر و رعایت استانداردها به افزایش تیراژ تولید دست یافت.

جایگزینی محصولات به روز و با کیفیت با سه محصول محبوب و قدیمی

در این مدت خطوط تولید سه محصول پرطرفدار و قدیمی یعنی تایبا 1، طیبا 2 و سینا متوقف شد و این خودروها با محصولات مدرن و باکیفیت داخلی و رقابتی با محصولات خارجی جایگزین شدند.

در این راستا با رویکرد اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده توسط گروه سایپا و با نیاز مبرم به افزایش تولید، خودروی به روز شاهین (مجهز و مجهز به گیربکس اتوماتیک) و خودروهای تجاری سبک جایگزین محصولات مذکور شد و گروه سایپا جبران خسارت کرد. شکاف سه خودروی ذکر شده

با افزایش تولید این خودروی به روز و ایمن، شاهد افزایش ایمنی رانندگان و سرنشینان، افزایش رضایت مشتریان و کاهش تصادفات جاده ای در کشور هستیم. برای خودرو شاهین 240 پروژه ارتقای کیفی شناسایی شده که بخش بزرگی از آنها طی ماه های گذشته به اتمام رسیده است.

بخوانید:  شرایط جدید ثبت نام طرح جایگزینی خودرو های فرسوده اعلام شد

از دیگر اقدامات انجام شده در 25 ماه گذشته، تولید کراس اوور آریا است که در شهریور سال آینده با موتور N20 به تولید انبوه خواهد رسید. بیش از 40 مدل از این خودرو تولید شده و در حال تست و شماره گذاری است. در این راستا اطلس، سهند و پی 90 نیز به عنوان محصولات جدید تولید می شوند. این محصولات به روز 85 استاندارد را پشت سر گذاشته و با بالاترین سطح کیفی به دست مشتریان می رسد.

روند افزایشی تولید

طی 25 ماه گذشته وضعیت تولید گروه خودروسازی سایپا مطلوب و قابل قبول بوده است. زمانی که تیموری ریاست گروه سایپا را بر عهده گرفت، میزان تولید روزانه این گروه تنها ۱۰۵۰ دستگاه بود. اما با رویکرد و نگاه جدید مدیرعامل سایپا، روند تولید افزایش یافت به طوری که میانگین تولید روزانه به 1900 خودرو رسید و دیگر خودرویی با قطعات معیوب تولید نشد.

به همین دلیل پتانسیل و توانایی تولید سایپا به بیش از 2000 دستگاه در روز وجود دارد. گروه سایپا از ابتدای سال تا اواسط بهمن 416 هزار و 753 دستگاه خودرو تولید کرده و تا پایان سال جاری 189 هزار دستگاه خودرو در قالب قرارداد وجود دارد که از این تعداد 44 هزار دستگاه موجود و در حال تحویل به مشتریان است. 71000 خودرو مربوط به سال 1403 است.

با توجه به تعداد تعهدات مذکور و کسر 115 هزار دستگاه از مجموع 189 هزار دستگاه تعهد شده توسط گروه سایپا تا پایان سال، 74 هزار دستگاه باقی می ماند یعنی 46 هزار دستگاه بیش از تعهدات. در عین حال تعهدات گروه سایپا قبل از حضور تیموری بالغ بر 374 هزار دستگاه بوده که نسبت به سال های گذشته 50 درصد کاهش داشته است.

بخوانید:  تعمیرات موبایل - اخبار خودرو

رشد درآمد را تقریبا دو برابر می کند

درآمد گروه سایپا در سال 1400 حدود 50 همات بود، اما در سال 1401 با تعدیل ترکیب محصول و افزایش تولید، این درآمد به 91 همات رسید. پیش بینی ها نشان می دهد با توجه به شرایط موجود تا پایان امسال درآمد گروه سایپا به 150 همات خواهد رسید.

همچنین در سال 1400 شرکت های قطعه سازی گروه سایپا در مجموع 5800 میلیارد زیان متحمل شدند اما با فعالیت های توسعه ای انجام شده در سال 1401 همه آنها به سوددهی رسیدند و حدود 6800 میلیارد تومان از محل سود ساخت قطعات یدکی در سال به دست آمد. سایپا. گروه بر این اساس می توان با اطمینان گفت که تقریباً 30 درصد از قطعات یدکی خودرو گروه سایپا به استثنای موتور، گیربکس و اکسل توسط قطعه سازان این گروه تولید می شود.

از سوی دیگر گروه سایپا با دستیابی به خودکفایی در تولید قطعات یدکی، افزایش بهره وری و مدیریت هزینه ها توانست بیش از 2500 میلیارد تومان از خریدهای خارجی خود صرفه جویی کند. همچنین بر اساس اطلاعات ارائه شده در کدال، سایپا به سمت سودآوری حرکت کرده و با وجود قیمت گذاری اجباری، زیان آن در سال جاری نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش داشته است.

جایگزینی محصولات مونتاژ با محصولات مدرن تر در خطوط تولید

طی ماه های گذشته خطوط تولید سراتو به خطوط هیبریدی و بنزینی چانگان CS55 تبدیل شد. این در حالی است که خط تولید چانگان CS35 پلاس جایگزین خط تولید برلیانس در پارس خودرو شده است.

بخوانید:  سایپا حواله‌ خودرو وارداتی جانبازان را می‌خرد

یکی از خطوط تولید سایپا-سیتروئن نیز در حال آماده سازی برای تولید چانگان CS15 است. همچنین با آزادسازی واردات خودرو، گروه خودروسازی سایپا به عنوان اولین شرکت واردکننده خودروهای مدرن مطابق با مصوبات دولت و مجلس شد و اکنون ظرفیت تولید خودروهای مونتاژی گروه سایپا به 500 دستگاه در روز رسیده است.

طرح های فروش متعدد و طرح های پیش فروش

طی چند سال گذشته سایپا در دهه مبارک فجر هیچ فروشی نداشت اما در چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی این گروه خودرویی با تلاش مهندسان و کارگران این مجموعه موفق به فروش کمتر از 5 نفر شد. طرح های پیش فروش و فروش فوق العاده در قالب طرح های منظم و طرح حمایت از خانواده و دارای تعدادی خودرو جوان و فرسوده.

همچنین 5 محصول از سایپا و پارس خودرو ویژه شعبان پیش فروش شده است که شامل اطلس G، کوییک GXR تیپ L با ترمز ESC، کوییک GX تیپ L با ترمز ESC، ساینا S با استاندارد 85 و شاهین با شروع شیفت اتوماتیک از چهارشنبه گذشته (۲ اسفند) متقاضیان می توانند تا تکمیل ظرفیت ثبت نام کنند.

تمدید دوره گارانتی برای محصولات

بر اساس دستور 8 ماده‌ای اسفند 1400 رئیس‌جمهور و افزایش گارانتی از 2 به 3 سال (36000 کیلومتر به 60000 کیلومتر)، هزینه گارانتی گروه سایپا نه تنها افزایش یافت، بلکه یک سوم افزایش یافت. این مشکل ناشی از سیاست ارتقای کیفیت است که تیم سایپا به مدت 25 ماه دنبال کرده است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248286/%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%DB%B5%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA%D9%87