منظور از فروش خودرو در حاشیه بازار چیست؟

فروش خودرو در حاشیه بازار، سیاست نادرستی است زیرا بازار خودرو در کشور انحصاری است. ازسوی‌دیگر واردات نیز به سختی انجام می‌شود یا در حد صفر است؛ بین قطعه‌سازان و خودروسازان نیز اختلافات طولانی‌مدتی وجود دارد که حل نشده است بنابراین بازار آزاد وجود ندارد.

منظور از اینکه گفته می‌شود حاشیه بازار، کدام بازار است؟ آیا منظور بازار تلگرامی است یا قیمت‌سازی‌هایی که در پلت‌فرم‌های داخلی بدون هیچ مبنایی توسط برخی نمایشگاه‌دارها صورت می‌گیرد؟

بنابراین آقای علی‌آبادی، اشتباه آقای فاطمی‌امین را تکرار نکند و مراقب باشد. ابتدای دوره وزارت آقای فاطمی‌امین نیز گفتیم که بازار خودرو هم در طرف خریدار و هم درسمت تولیدکننده و هم فروشنده رانت دارد پس اولین گام برای ساماندهی این وضعیت حذف این رانت و هدایت آن به سمت مصرف‌کننده واقعی است؛ ما برای تحقق این مهم یک طرح 20 ماده‌ای داشتیم که 8 ماده آن درباره نحوه عرضه و توزیع خودرو مبتنی‌بر برخی شرایط بود اما در آن زمان آقای فاطمی‌امین با آن موافق نبود.

باتوجه به تمرکز صرف آقای علی‌آبادی و بیشتر دغدغه وی مربوط به خودروهای برقی است، بحث فروش خودرو برای ایشان هزینه داشته باشد، قیمت خودرو در بازار ثبات ندارد و معین و شفاف نیست که قیمت خودرو در حاشیه آن خودرو تعیین و فروخته شود به‌طورمثال با تغییر نرخ ارز به راحتی این بازار نابسامان و ملتهب می‌شود در واقع بازار خودرو به شدت احساسی و ناشی‌از انتظارات روانی است.

متاسفانه شورای رقابت نیز در این شرایط منفعل شده، ما نه عملکرد شورای رقابت قبلی که قیمت‌ها را دستوری و بی‌منطق تعیین می‌کرد نه اکنون که شورای رقابت موضوع قیمت را به هیات‌مدیره شرکت‌ها و سازمان حمایت از مصرف‌کننده واگذار کرده و به نوعی رها کرده است، تایید نمی‌کنیم.

بخوانید:  جدول قیمت های کارخانه و بازار خودروهای داخلی، چینی و خارجی - ۶ دی ۱۴۰۲

با اجرای این سیاست وزیر صمت حتی نمی‌تواند برنامه خودرو برقی را اجرایی کند زیرا با افزایش قیمت خودروهای معمولی، مردم توان خودرو برقی نیز را نخواهند داشت زیرا بهای این نوع خودرو به تناسب دیگر خودروها افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

واردات باید از انحصار خارج شود؛ تغییری که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مصوبه مجلس ایجاد شد، کارکرد مصوبه را کاهش داد زیرا براساس مصوبه مجلس هر شخص حقیقی و حقوقی می‌توانست، واردات داشته باشد، اما در مجمع، انحصار به شرکت‌هایی که وزارت صمت تعیین می‌کند، واگذار شد بنابراین شبه انحصار حفظ شد، واردات فعلی کارکرد تنظیم‌گری ندارد زیرا قطره چکانی بوده و رانت مجدد به خودروساز است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247811/%D9%85%D9%86%D8%B8%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA