در موضوع واردات خودرو از مردم سلب اعتماد شد

بیش‌از یک سال است که دولت با موضوع واردات خودرو و وعده انجام آن به نوعی بازار را در رکود قرار داده و بسیاری را در انتظار واردات خودرو گذاشته، این در حالی است با نزدیک شدن به پایان سال همچنان تعداد اندکی خودرو به کشور وارد شده که البته مربوط به ثبت‌سفارش سال گذشته است.

در حوزه واردات خودروهای کارکرده نیز دولت شرایط مشابهی را رقم زده و بارها وعده انجام آن را داده است. این روند بازار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. بازار دیگر با وعده واردات آرام نمی‌گیرد چراکه متوجه شده است خبری از خودروها نیست یا در صورت واردات خودرو آنقدر گران است که بخش بزرگی از کشور توانایی خرید آن را ندارد.

در همین زمینه، علیرضا شهبازی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات خود پرداخت.

موضوع واردات خودرو را چگونه می بینید؟

در موضوع واردات خودرو از مردم سلب اعتماد شد. چراکه وعده واردات خودرو داده شد اما همچنان خبری از واردات نیست. اگر مجلس همواره بر واردات خودروهای خارجی به کشور تاکید دارد به این دلیل است که به ایجاد رقابت در صنعت خودرو کمک کرده و خودرو با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد.

این روند چه شرایطی برای بازار به وجود آورده است؟

عدم اهتمام جدی دولت به واردات خودرو موجب نارضایتی تولیدکننده و مصرف‌کننده و بدبینی مردم نسبت‌به صنعت و بازار خودرو شده است. این در حالی است که مجلس با هدف جلب رضایت مردم و حفظ منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده قانون واردات خودروهای نو و البته به پیشنهاد دولت واردات خودروهای دست‌دوم را تصویب کرده است. این مصوبه باید به سرعت اجرایی می‌شد اما اینکه ماه‌ها و سال‌ها به طول انجامیده است برای ما قابل قبول نیست.

بخوانید:  استقبال بازار از «ساینا S اتوماتیک»

درحال‌حاضر دولت چه اقداماتی باید برای صنعت و بازار خودرو انجام دهد؟

در شرایط فعلی که خودروساز با حجم قابل‌توجهی زیان انباشته مواجه است و سود حاصل از اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار نصیب دلالان می‌شود، نیاز است دولت با اتخاذ تدابیر اساسی نسبت‌به تنظیم و ساماندهی بازار خودرو اقدام کند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247810/%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%B3%D9%84%D8%A8-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D8%B4%D8%AF