بررسی Optima JF; سدان هیبریدی کره ای

اگرچه واردات خودرو از حدود 6 سال پیش ممنوع بود و اخیراً واردات از سر گرفته شد، اما در دور قبلی واردات خودرو شاهد ورود آپشن های هیبریدی به بازار خودروی کشور بودیم. طرح واردات خودروهای هیبریدی با تعرفه کمتر باعث شد ابتدا محصولات هیبریدی تویوتا را وارد کنیم، سپس در سال 2017 شاهد ورود سدان هیبریدی محبوب هیوندای، سوناتا بودیم.

در همان سال اطلس خودرو به عنوان نماینده کیا موتورز در ایران از ورود خودروی هیبریدی اپتیما به شهر آفتاب خبر داد. پس از ممنوعیت واردات خودرو به ایران، اعمال تحریم های شدید و عدم همکاری شرکت مطرح خودروسازی با شرکای ایرانی، نمایندگی های انحصاری نتوانستند به عرضه خودروهای این برند ادامه دهند.

در این میان اپتیما یکی از محصولات معروف و موفق کیا موتورز در ایران است و این روزها با قیمتی غیرمنطقی در بازار خرید و فروش می شود. در این مقاله به تحلیل فنی این سدان هیبریدی می پردازیم.

نگاهی گذرا به اپتیما

اپتیما سدان محبوب کیا موتورز است که در بازار سدان های خانوادگی سایز متوسط ​​شهرت زیادی دارد. اگرچه این خودرو در نسل اول و دوم موفقیت چندانی کسب نکرد، اما پس از ورود پیتر شرایر طراح سرشناس و مشهور گروه فولکس واگن به این شرکت، طراحی محصولات این خودروساز کره ای تغییر کرد.

نسل سوم اپتیما (معروف به TF) یکی از محبوب ترین نسل های این خودروی خانوادگی سایز متوسط ​​است. اپتیما TF نیز جایگاه ویژه ای در سگمنت سدان در بازار ایران دارد. نسخه هیبریدی این نسل برای اولین بار در نمایشگاه خودرو لس آنجلس 2010 به نمایش درآمد.اما اپتیما TF هیبرید هرگز وارد ایران نشد. پنج سال بعد، در سال 2015، نسل چهارم اپتیما (با نام JF) با تغییرات جزئی در ظاهر و تغییرات نسبتاً گسترده در کابین به دنیا معرفی شد.

همان سالی بود که اپتیما JF وارد بازار کشورمان شد و تقریبا دو سال بعد نسخه هیبریدی آن توسط اطلس خودرو عرضه شد. نسخه اپتیما هیبریدی به صورت محدود وارد کشور شد.

طراحی اسپرت اپتیما هیبرید

Optima JF از نظر ظاهری تفاوت چندانی با Optima TF ندارد. شکل چراغ های جلو و عقب در این دو نسخه مشابه یکدیگر است و تنها تغییرات عمده در نسل چهارم یا همان JF به درب عقب محدود می شود. Optima JF مانند TF شاهکار پیتر شرایر است.

بخوانید:  پادکست روزنامه دنیای خودرو - چهارشنبه 18 اسفند 1402

این خودرو در نسل چهارم رشد ابعادی را تجربه کرد. فاصله بین دو محور، طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب 2805 میلی متر (15 میلی متر بیشتر از TF)، 4855 میلی متر (10 میلی متر بیشتر از TF)، 1860 میلی متر (25 میلی متر بیشتر از TF) و 1465 میلی متر (10 میلی متر بیشتر از TF) TF است، جادارتر است. و گزینه راحت تری را برای مسافران فراهم می کند. استفاده از خطوط آهنی به اصطلاح کشیده و سطوح صاف مانند نسل سوم در JF نیز دیده می شود.

در واقع نسل چهارم به صورت محافظه کارانه توسط پیتر شرایر طراحی شد و بیشتر تغییرات در طراحی سپر عقب انجام شد. شکل خودرو شبیه به نسل سوم با خط شانه صاف و سطوح صاف است.

همچنین، مانند TF در JF، دریچه یکپارچه با درهای عقب را نمی بینیم. در عوض، ستون C به گونه ای طراحی شده است که از شیشه عقب قابل جدا شدن است و ظاهری تازه به این سدان خانوادگی سایز متوسط ​​می دهد. چهره Optima JF مانند TF است. با این تفاوت که المان زبان طراحی جدید کیا موتورز که به «دماغ ببر» معروف است در این خودرو خوب به نظر می رسد.

در نمای جلو، چراغ ها شبیه TF هستند. با این تفاوت که شکل منحنی پیدا کرد. همچنین در امتداد چراغ جلو، جلوپنجره باریک به شکل پوزه ببر طراحی شده است تا ظاهری جذاب به Optima JF بدهد.

از آنجایی که این مدل هیبریدی است، جلوپنجره در قسمت های بالایی و میانی بسته نامیده می شود. در نمای عقب، چراغ های کشیده اپتیما TF حفظ شده اند، با این تفاوت که در یک زاویه مشخص قرار گرفته اند و حجم بالا رفته در درب عقب، ظاهری شیک به این سدان هیبریدی بخشیده است.

فضای داخلی خیلی جذاب نیست!

با ورود به کابین اپتیما جی اف هیبریدی بر خلاف ظاهرش شاهد محیطی کاملا اقتصادی هستیم. اطلس خودرو نسخه پایه اپتیما هیبرید را وارد بازار ایران کرده است. در نسخه های فول آپشن اپتیما هیبرید، یک صفحه نمایش لمسی 7 اینچی در کنسول مرکزی تعبیه شده بود که در اپتیما هیبرید یک صفحه نمایش 5 اینچی جایگزین آن شد. صرف نظر از نقدهای منفی کابین اپتیما JF، این کابین با طراحی کم صداتر و حجم کمتری در داشبورد نسبت به نسل قبلی TF وارد بازار شد.

بخوانید:  جدول قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی، چینی و خارجی - 21 فروردین 1403

قرار دادن صفحه نمایش لمسی 5 اینچی در بالای داشبورد، دهانه های افقی برای سیستم تهویه مطبوع مستطیلی در قسمت میانی داشبورد، تنظیمات الکترونیکی سیستم تهویه مطبوع در زیر این قسمت و حذف دکمه های فیزیکی کنترل پنل آرامی را ایجاد کرده است. .

به جز خوشه ای متشکل از صفحه نمایش 4.5 اینچی TFT، هیچ عنصر دیگری که کابین اپتیما هیبرید را به اندازه رقبای سرسختش، تویوتا کمری هیبریدی یا پسر عموی آن، هیوندای سوناتا هیبریدی مدرن جلوه دهد، دیده نمی شود. استفاده از روکش های پارچه ای برای صندلی ها، پلاستیک خشک برای فرمان و طراحی ساده آن ناامید کننده نیست.

در نسخه های بنزینی اپتیما JF، سقف پانوراما و عناصر طراحی جدید کیا موتورز چشم نواز است. کیفیت عایق بندی، کیفیت فضای داخلی و راحتی سرنشینان از جنبه های مثبت فضای داخلی اپتیما هیبرید است.

از مهم ترین آپشن های اپتیما JF هیبریدی می توان به کروز کنترل، سانروف، صفحه نمایش لمسی 5 اینچی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه برای سرنشینان عقب جداگانه، سیستم تصفیه هوای کابین، ورود بدون کلید (بدون کلید)، دکمه استارت، 7 ایربگ و سیستم کنترل ABS, EBD, ESC, تنظیم صندلی راننده در 8 جهت, تنظیم صندلی سرنشین جلو در 6 جهت, کامپیوتر سفر, سیستم صوتی هارمن کاردون و …

نکته ای در مورد Optima JF Hybrid

اپتیما هیبرید بیش از 3 سال است که در بازار ایران حضور دارد. در سال 2018 تحریم ها به اوج خود رسید و شرکت های مطرح خودروسازی همکاری خود را با شرکای ایرانی متوقف کردند و در ارائه خدمات پس از فروش این خودرو با مشکل مواجه شدند. نباید فراموش کنیم که خودروهای هیبریدی پس از 8 سال باید به طور کامل توسط یک آژانس انحصاری بازرسی شوند و قطعات الکترونیکی و منبع تغذیه آنها یعنی باتری ها ارزیابی شوند. از طرفی واردات محدود این خودرو باعث شد پس از هفت سال شاهد قیمت های نجومی این خودروی هیبریدی باشیم.

ضربان قلب به شدت

بر خلاف اپتیما JFهای بنزینی که دارای موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری تتا 2 هستند، اپتیما هیبریدی دارای یک 4 سیلندر 2 لیتری تنفس طبیعی به نام Nu است. این موتور با تزریق مستقیم سوخت و یک موتور الکتریکی قدرتمند ترکیب شده است تا قلب تپنده این سدان هیبریدی سایز متوسط ​​را تشکیل دهد.

بخوانید:  رونمایی از دو محصول جدید MG در اتو اکسپو تهران 1402

موتور احتراق داخلی بنزینی با موتور الکتریکی می تواند حداکثر قدرت 202 اسب بخار و 357 نیوتن متر گشتاور تولید کند. در واقع این موتور هیبریدی سوناتا است.

این نیرو و گشتاور از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود. نکته بسیار مهم اپتیما هیبرید کیفیت بالای قطعات موتور و قطعات الکترونیکی این خودرو است.

به گفته کیا موتورز، برای دوام بیشتر و استفاده طولانی مدت، از قطعات ارتقا یافته نسل جدید در Optima JF Hybrid برای کاهش سایش موتور استفاده شده است. تنها مشکل اپتیما هیبرید در ایران، در دسترس نبودن قطعات کلیدی مانند کانکتور فشار قوی قابل جدا شدن به نام فیوز است که یک قسمت ایمنی بسیار مهم است.

برای تغذیه موتور الکتریکی از باتری های لیتیوم پلیمری با ظرفیت 1.62 کیلووات ساعت استفاده شده است. این باتری که زیر نظر مهندسی و نظارت ال جی تولید شده است با گارانتی تا 8 سال عمر مفید دارد.

مانند سوناتا هیبریدی، اپتیما هیبرید توانایی رانندگی کاملاً الکتریکی را ندارد. اما زمانی که به گشتاور بیشتری نیاز باشد، ECU موتور الکتریکی را فعال می کند تا این موتور به خودرو کمک کند و گشتاور بیشتری اعمال کند. این سیستم در هنگام سبقت گرفتن بسیار موثر است و گشتاور بالایی را به چرخ ها منتقل می کند.

شانس کمی برای برنده شدن!

اپتیما هیبرید با توجه به رقبای سرسختش، تویوتا کمری هیبریدی (که سابقه قوی از نظر کیفیت و ایمنی دارد) و هیوندای سوناتا هیبریدی در ایران، از نظر قطعات و خدمات برای هر دو سدان خانوادگی سایز متوسط ​​جا باز می کند. اپتیما هیبریدی مدل 2018 هم اکنون با قیمت 4.9 میلیارد تومان در بازار عرضه می شود. مجله اتوکار در سال 2018 اپتیما هیبرید را در لیست بهترین خودروهای اروپا از نظر قیمت و کیفیت قرار داد. قیمت کیا اپتیما هیبریدی 2018 با کارکرد 55000 کیلومتر در امارات 39000 درهم (حدود 655 میلیون تومان به نرخ روز) است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248588/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D9%BE%D8%AA%DB%8C%D9%85%D8%A7-JF-%D8%B3%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%87%DB%8C%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D8%B1%D9%87-%D8%A7%DB%8C